Παρασκευή 18 Απριλίου 2014

Σταύρωσις - Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος

Σκοπός τῆς σταυρώσεως τοῦ Κυρίου

    Μποροῦμε λοιπόν νά ἐξετάσουμε τό πρᾶγμα καί τό δόγμα τό ὁποῖο ἀπό τούς περισσότερους παραβλέπεται, ἐνῶ ἀπό ἐμένα ἐξετάζεται μέ λεπτομέρεια. Διότι σέ ποιόν δόθηκε τό αἷμα πού χύθηκε γιά χάρι μας καί γιά ποιό λόγο χύθηκε τό μεγάλο καί περιβόητο αἷμα τοῦ Θεοῦ καί ἀρχιερέως καί θύματος ταυτοχρόνως; Διότι βρισκόμασταν βέβαια στήν ἐξουσία τοῦ πονηροῦ στόν ὁποῖο εἴχαμε πουληθῆ ἀπό τήν ἁμαρτία μέ ἀντίτιμο τήν ἀπόλαυσι τῆς κακίας. 

Ἄν ὅμως τό λύτρο δέν ἀνήκει σέ κανένα ἄλλον παρά στόν κάτοχο τοῦ δούλου, ρωτῶ νά μάθω σέ ποιόν προσφέρθηκε αὐτό καί γιά ποιό λόγο. Ἄν λοιπόν προσφέρθηκε στόν πονηρό, μακρυά ἀπό μένα μία τέτοια βλασφημία! 

(ἄν ὄχι μόνο ἀπό τόν Θεό, ἀλλά καί τόν ἴδιο τόν Θεό παίρνη ὡς λύτρο ὁ ληστής, καί παίρνη τόσο ψηλό μισθό γιά τή δουλεία τῶν ἀνθρώπων στό θέλημά του, γεγονός γιά τό ὁποῖο θά ἦταν δίκαιο νά λυπηθῆ καί νά ἀφήση ἐλεύθερους καί μᾶς)· ἄν ὅμως στόν Πατέρα, ἀρχικά πῶς ἔγινε αὐτό; Διότι δέν κρατούμασταν αἰχμάλωτοι ἀπό ἐκεῖνον. 

Καὶ κατά δεύτερο λόγο, γιά ποιό λόγο θά εὐχαριστοῦσε τό αἷμα τοῦ Μονογενοῦς τὸν Πατέρα, ὁ ὁποῖος δέν δέχθηκε οὔτε τόν Ἰσαάκ, ὅταν τοῦ εἶχε προσφερθῆ ὡς θυσία ἀπό τόν πατέρα του, ἀλλά ἄλλαξε τήν θυσία καί τοποθέτησε κριάρι στή θέσι τοῦ λογικοῦ θύματος; 

Εἶναι ἑπομένως φανερό ὅτι λαμβάνει μέν ὁ Πατήρ χωρίς νά ζητήση οὔτε καί νά τό ἔχη ἀνάγκη, ἀλλά γιά νά ἐκπληρωθῆ τό σχέδιο τῆς σωτηρίας καί ἐπειδή ἔπρεπε νά ἁγιασθῆ ὁ ἄνθρωπος ἀπό τήν ἀνθρώπινη φύσι τοῦ Θεοῦ, γιά νά μᾶς ἐλευθερώσει ὁ ἴδιος. 

Ἀφοῦ κατενίκησε μέ τήν βία τόν τύραννο, καί γιά νά μᾶς ἐπαναφέρη κοντά του μέ τή μεσιτεία τοῦ Υἱοῦ, ὁ ὁποῖος ἔδωσε τό αἷμα του γιά νά μᾶς σώση πρός τιμήν τοῦ Πατρός, στόν ὁποῖο φαίνεται ὅτι παραχωρεῖ τά πάντα. 

Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος 
 
(Λόγος ΜΕ', Εἰς τό Πάσχα. ΕΠΕ 5, 198-200. ΒΕΠΕΣ 60, 198. PG 36, 653A-B)

Νεοελληνική ἀπόδοση: Βενέδικτος Ἱερομόναχος Ἁγιορείτης 

Πηγή: Γρηγοριανόν Ταμεῖον, Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου, Βενεδίκτου Ἱερομονάχου Ἁγιορείτου,
 «Συνοδία Σπυρίδωνος Ἱερομονάχου Νέα Σκήτη Ἅγιον Ὄρος» σελ. 729-730.

Δεν υπάρχουν σχόλια: