Ἡ ὑπομονὴ σὲ κάθε ἔργο γεννᾶ τὴν ἀνδρεία.
Ἡ ἀνδρεία γεννᾶ τὴν προθυμία.
Ἡ προθυμία, τὴν καρτερία.
Ἡ καρτερία, τὴν ἐπίταση τῆς ἐργασίας.
Ἡ ἐπίταση κατευνάζει τὴν ἀκράτεια τοῦ σώματος καὶ
ἡμερεύει τὴν ἡδυπάθεια τῆς ἐπιθυμίας.
Ἡ ἐπιθυμία κινεῖ τὸν πόθο.
Ὁ πόθος, τὴν ἀγάπη. Ἡ ἀγάπη τὸν ζῆλο.
Ὁ ζῆλος, τὴ θέρμη. Ἡ θέρμη, τὴν παρόρμηση.
Ἡ παρόρμηση, τὴ σπουδή. Ἡ σπουδή, τὴν προσευχή.
Ἡ προσευχή, τὴν ἡσυχία. Ἡ ἡσυχία γεννᾶ τὴ θεωρία.
Ἡ θεωρία, τὴ γνώση. Ἡ γνώση, τὴν κατανόηση τῶν μυστηρίων.
Τὸ τέλος τῶν μυστηρίων εἶναι ἡ θεολογία.
Καρπὸς τῆς θεολογίας εἶναι ἡ τέλεια ἀγάπη.
Τῆς ἀγάπης, ἡ ταπείνωση. Τῆς ταπεινώσεως, ἡ ἀπάθεια.
Τῆς ἀπάθειας, ἡ προόραση, ἡ προφητεία καὶ ἡ πρόγνωση.
Γιατὶ δὲν ἔχει κανεὶς τέλειες ἀπὸ ἐδῶ τὶς ἀρετές,
οὔτε ἐξαφανίζει μονομιᾶς τὶς κακίες,
ἀλλὰ σιγὰ-σιγὰ μὲ τὴν αὔξηση τῆς ἀρετῆς
λιγοστεύει ἡ κακία καὶ καταλήγει νὰ μὴν ὑπάρχει διόλου.
Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Σιναΐτης
Πηγή: Φιλοκαλία, Τόμος Δ', σελ. 213. Νεοελληνικὴ ἀπόδοση: Ἀντώνιος Γ. Γαλίτης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου