...Ἐπτὰ εἶναι τὰ Μυστήρια τῆς Ἁγίας Ἐκκλησίας μας, τέκνον μου· περὶ ὧν ὁ Θεὸς διὰ τοῦ Ἡσαΐου λέγει· «τὸ Μυστήριον ἐμοὶ καὶ τοῖς ἐμοῖς, ὅτι τοῖς ἐθνικοῖς εἶναι ἀκοινώνητα» ἅτινα εἶναι, τὸ Ἅγιον Βάπτισμα, τὸ μέγα Μῦρον (ἅγιο Χρίσμα), ἡ Εὐχαριστία, δηλαδὴ τὸ σῶμα καὶ αἷμα τοῦ Χριστοῦ, ἡ Μετάνοια, τὸ Εὐχέλαιον, ἡ Ἱερωσύνη, καὶ ὁ Γάμος·
ἀπὸ αὐτὰ τὰ ἑπτὰ Μυστήρια τὰ τρία μόνον δὲν ἔχουν ὕλην, ἡ Μετάνοια, ἡ Ἱερωσύνη, καὶ ὁ Γάμος, τὰ δὲ ἄλλα τέσσαρα ἔχουσιν ὕλην, καὶ ἄλλο βλέπεις καὶ ἄλλο εἶναι· βλέπεις ἄρτον καὶ οἶνον καὶ διὰ πνεύματος Ἁγίου εἶναι ὑπερφυσικῶς σῶμα καὶ αἷμα Χριστοῦ, διότι ἡ εὐλογία καὶ ἡ ἐνέργεια τοῦ Θείου Πνεύματος, εἶναι ἀσυγκρίτως μεγαλυτέρα τῆς φύσεως.
«Ὅποιος θέλει καὶ λέγει ὅτι ἐκατάλαβε τὰ Μυστήρια, δὲν ἐγνώρισε καθὼς πρέπει νὰ γνωρίσῃ, λέγει ὁ μέγας Παῦλος· πρέπει ἐκ Πίστεως νὰ λαλῇ καὶ ὄχι ἀπὸ τὰ λαλούμενα νὰ πιστεύῃ. Ἐπίστευσα λέγει, διὸ ἐλάλησα· ὁ Ἱερὸς Αὐγουστῖνος λέγει· Μυστήριον ἐστὶν ἀοράτου χάριτος ὁρατὸν σημεῖον· καὶ ὁ Χρυσόστομος· «Μυστήριον ἐστι τὸ ἀπόρρητον, καὶ θαυμαστόν, καί ἀγνοούμενον».
Εἰς κάθε Μυστήριον πρέπει νὰ εἶναι τὰ φαινόμενα σημεῖα καὶ σύμβολα ἐκείνων τῶν πραγμάτων, ἅτινα δὲν φαίνονται· ὡς ὁ ἄρτος τοῦ σώματος, καὶ ὁ οἶνος τοῦ αἵματος τοῦ Χριστοῦ· καὶ τοῦτο εἶναι τὸ μυστήριον, δηλαδὴ ἀπόκρυφον καὶ ἀγνώριστον· διότι, ἂν ἐφαίνετο ἐκεῖνο ὅπου εἶναι, δὲν ἦτον μυστήριον...
Ἐπίσκοπος Καμπανίας κ.κ. Θεόφιλος ἐξ Ἰωαννίνων
Πηγή: Ταμεῖον Ὀρθοδοξίας, Ἐπισκόπου Καμπανίας κ.κ. Θεοφίλου ἐξ Ἰωαννίνων, «Βασ. Ρηγοπούλου», σελ. 24 (ἀπόσπασμα).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου