Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2014

Ἡ ὁμολογία πίστεως τοῦ Ἁγίου Μάρκου τοῦ Εὐγενικοῦ

    
Ὁ Ἅγιος Μάρκος ὁ Εὐγενικός
* Ἀπαντώντας στὰ ἐπιχειρήματα τῶν Λατίνων θεολόγων, ὁ ἅγιος Μάρκος ἔλαβε τὸν λόγο ἐν ὀνόματι τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας: 


«Οἱ ψυχὲς τῶν κεκοιμημένων μποροῦν βέβαια νὰ ὑποστοῦν κάποια «πρόοδο» καὶ ἀκόμα οἱ κολασμένοι νὰ ἔχουν μιὰ σχετικὴ «ἀνακούφιση» τῆς καταστάσεώς τους, χάρη στὶς προσευχὲς τῆς Ἐκκλησίας καὶ στὴν ἄπειρη εὐσπλαχνία τοῦ Θεοῦ.

Ἡ ἰδέα ὄμως μιᾶς τιμωρίας πρὶν τὴν Δευτέρα Παρουσία καὶ μιᾶς κάθαρσης μὲ ἕνα ὑλικὸ πῦρ εἶναι ὁλότελα ξένη στὴν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας». 

* Καθὼς μιὰ ἐπιδημία πανούκλας εἶχε διακόψει τὴν συζήτηση γιὰ τὸ Καθαρτήριο πῦρ, πέρασαν στὸ φλέγον ζήτημα τῆς αὐθαίρετης προσθήκης τοῦ Filioque  στὸ λατινικό σύμβολο.
 
Ὁ μητροπολίτης Ἐφέσου ὕψωσε καὶ πάλι ἀκλόνητα τὴν φωνὴ τῆς συνείδησης τῆς Ἐκκλησίας:

«Τὸ σύμβολο τῆς Πίστεως πρέπει νὰ διατηρηθεῖ ἄθικτο ὅπως διατυπώθηκε στὴν ἀρχή. Ὅλοι οἱ ἅγιοι διδάσκαλοι τῆς Ἐκκλησίας καθὼς καὶ ὅλες οἱ Σύνοδοι καὶ οἱ Γραφὲς μᾶς ἐφιστοῦν τὴν προσοχὴ ἀπέναντι στοὺς ἐτεροδόξους· πῶς λοιπὸν παρὰ τὴν αὐθεντία τους νὰ ἀκολουθήσω αὐτοὺς ποὺ μὲ τὸ πρόσχημα μιᾶς πλαστῆς εἰρήνης μᾶς προτρέπουν νὰ ἑνωθοῦμε σὲ μιὰ κίβδηλη ψευτοένωση, αὐτοὺς ποὺ χάλκευσαν τὸ ἅγιο καὶ θεῖο Σύμβολο εἰσάγοντας τὸν Υἱὸ ὡς δεύτερη αἰτία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος;»

* Παρὰ τὶς πιέσεις καὶ τὶς ὕβρεις τῶν ἀντιπάλων του, ὁ ἅγιος Μάρκος ἔμεινε ἀκλόνητος: «Δὲν ἐπιτρέπεται νὰ κάνουμε συμβιβασμοὺς ὅσον ἀφορᾶ τὴν Πίστη», ὁμολογοῦσε.

* Ὁ Ἅγιος Μάρκος ἦταν ὁ μόνος ποὺ ἀρνήθηκε νὰ ὑπογράψει. 

* «Εἶμαι πεπεισμένος ὅτι ὅσο ἀπομακρύνομαι ἀπὸ αὐτοὺς (τοὺς ἑνωτικούς) τόσο πλησιάζω τὸν Θεὸ καὶ ὅλους τοὺς ἁγίους καὶ ὅσο χωρίζομαι ἀπὸ αὐτοὺς τόσο πιὸ πολὺ ἑνώνομαι μὲ τὴν ἀλήθεια».

Ἅγιος Μάρκος ὁ Εὐγενικὸς 
Μητροπολίτης Ἐφέσου

Πηγή: Νέος Συναξαριστής τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, Ἱερομονάχου Μακαρίου Σιμωνοπετρίτου, σελ. 232-234 (5 ἀποσπάσματα)

Δεν υπάρχουν σχόλια: